"It's a sad and beautiful world." - fragment dialogu. Trzeci film reżysera Jarmusch'a jest intrygującym, zabawnym i delikatnym jak nigdy dotąd spojrzeniem na trzech nieudaczników, którzy spotykają się w więzieniu a następnie wspólnie uciekają. Film ożywa gdy na ekranie pojawia się włoski komik Benigni. Powolny, wspaniale sfotografowany, czarno-biało obraz terenów Louisiany autorstwa Robby'ego Muller'a. Odtwórcy głównych ról - Lurie i Waits - są również autorami muzyki. DOWN BY LAW jest filmem o taniej whiskey i czarnej kawie, całonocnym piciu i utraconych pracach i o tym jak fajne dziewczyny potrafią zmienić twoje życie w koszmar. Film opowiada historię alfonsa, bezrobotnego disc-jockey'a i zdezorientowanego włoskiego turysty, którzy wspólnie uciekają z więzienia i przedzierają się przez zaułki Louisiany szukając porządnego miejsca, gdzie mogli by zjeść śniadanie. Jest to jakby kolaż stworzony z przedmiotów ze starych filmów gangsterskich, piosenek bluesowych i więziennych opowieści. Żadna cela nie byłaby wystarczająco duża by pomieścić tych troje. Lurie i Waits nienawidzą się wzajemnie, ale i tak jest to nic w porównaniu z uczuciem jakie żywią do Włocha, który notorycznie popełnia niewybaczalne grzechy będąc osobą radosną i zadowoloną z siebie. W końcu trzej więźniowie uciekają a film pokazuje ich przedzierających się przez bagna roztrząsających wszystkie banały, które przyszły na myśl Jarmusch'owi. Luriego znamy z poprzedniego filmu, również jako muzyka. Tom Waits jest gwiazdą grającą samego siebie. Odkryciem filmu jest niesamowity Roberto Benigni, mający niepoprawnie, zaraźliwie optymistyczny sposób bycia, będący wiecznie zadowolony z siebie. Jest szalenie zabawny i wciąż stara się być jeszcze lepszy. |